En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

fredag 27 augusti 2010

Den positiva relationen

Igår startade jag en ny kurs, det var första gången som jag hade den här kursen med det här upplägget. Det var en kurs för unghundar och omplaceringshundar. Vi hade klickerintroduktion och det var nog en av de roligaste kurspass jag någonsin hållit i. Det är så roligt att se hundägarna när de förstår att de faktiskt når fram till sin hund. Målet med den här kursen (som jag kallar Den positiva relationen) är att hundägarna ska få bättre förståelse för sina hundars beteenden och känsoliv, tillräckligt med förståelse för att orka nonchalera och släcka ut oönskade beteenden. En annan del av målet är att de ska få ett sätt att nå fram till hunden och kunna förstärka de beteenden som de vill ha kvar hos hunden.

Och redan igår kunde jag se att både hundar och ägare hade greppat konceptet. Jag fick frågor som "Så om jag klickar och hunden kommer, är det rätt?" Nej svaret är ju att man först kallar in hunden och sen när en har gjort rätt så klickar man. Den bästa frågan kom från en ung tjej emd en amstaff: "så om jag vill att hon ska gå fint i koppel så klickar jag när hon gör det?"
Jag blir så varm inombords och överväldigande glad när jag har lyckats nå fram så tydligt till en hundägare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar