En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

fredag 20 augusti 2010

Halti/nosgrimma/gentle leader, kalla det vad du vill, men det är bara ett hjälpmedel

Igår kväll när jag var och handlade i min lokala matbutik så stod det en karl utanför med två riktigt fina schäfrar. Schäfrarna låg så fint bredvid honom och det syntes lång väg att de väntade på någon som gått in i butiken.
Något annat som syntes lång väg var deras Haltis, eller Gentle leader eller Nosgrimma, som de också kallas. Och jag fattar det verkligen inte; båda hundarna hade ett varsitt halsband på sig också, men var haltisarna kopplade genom halsbandet? Nej.
Det finns ju två grundläggande regler för användandet av en Halti: 1. Man ska använda den i kombination med halsband (jag har använt i kombo med sele) för att man inte ska riskera att bryta nacken av hunden. 2. Halti är ett hjälpmedel som man använder under en övergångsperiod. Man använder den under tiden som man tränar hunden att t.ex. lära sig gå fint i koppel. Och det är hur enkelt som helst.
Men ändå så ser jag dagligen människor med hundar i halti, ofta större hundar som schäfrar, golden retriever (!) och (jakt)labrador utan en skymt av att de tränar hunden. De använder helt enkelt detta hjälpmedel dagligen för att det är bekvämt att ha en hund som inte drar i kopplet. Jag skulle också kunna tänka mig att de fått hunden att inte dra i haltin på ett bra sätt, men när de försöker övergå till bara halsband igen så drar hunden precis som vanligt. Så vad beror detta då på? Varför får de stackars hundarna gå flera månader, år med halti? Jo, helt enkelt så är det p.g.a. okunskap. Det kommer inte med en instruktör när man köper en halti. Det kommer med en instruktion, men den är ofta dåligt formulerad (direktöversatt från tyskan?) och ger inte det minsta stöd. Och inte ett ord sägs det om övergången från halti till andra alternativ.

Så igår då, började det snurra lite i mitt huvud och jag kom på en idé. Som vanligt. ;)
Jag funderar på en Bli av med Haltin-kurs. En billig kurs på kanske 150 kr för två timmar. En engångskurs helt enkelt. Kanske kan jag då nå ut till iaf fyra hundägare eller så och slipper se just de hundarna i halti för resten av deras liv.
Jag har ju arbetat med halti på en av daghundarna och använder det på enskilda träningar med gott resultat. Jag ska börja idag med att göra en kursplan och sen när jag är nöjd med den så ska jag kolla i kalendern om jag kan hitta något datum med en ledig tid att hålla en sån här kurs.
Kursdatum kommer helt klart upp på hemsidan så fort jag planerat in det, och även i högerspalten här på bloggen.

Här ser ni daghundarna, det är Z som har Haltin. Bilden är från i maj ungefär innan jag skulle börja vänja honom av med den. I början av juni slapp han den helt och han har den inte nu heller.

1 kommentar:

  1. Efter att ha hört mig för och kollat runt lite har jag fått en bättre bild av varför människor väljer att använda haltin utan att som jag ser det träna med den. Min syn har förändrats något och jag dömer ingen som väljer att använda Halti på sin hund i vardagen. Men jag hoppas ändå att folk håller sig till jag regel 1 som jag nämner i början av inlägget, så att de skyddar hundens nacke från skador.
    Om det inte finns tid i höst så kommer jag till våren (när is och snö smält bort) att hålla en kurs för de som önskar jobba bort haltin.

    SvaraRadera