En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

tisdag 31 augusti 2010

Vänjer lagotton vid Haltin, dag 1

Igår var det lervälling ute och vid två olika hundmöten drog hundarna omkull mig så jag gled på leran. Inte så kul. Den drivande i det hela är F, han är 1½ år d v s intresserad av allt med svans och dessutom vägen har nästan 20 kg. Och när de andra märker att det funkar, ja då hjälper de till att dra. Z lyssnar bättre på mig sen han fick ha haltin på sig i våras och kan avbryta sånt här, men F är riktigt stark när han sätter den sidan till.
Just nu är jag ganska svag eftersom att hälsan inte är helt på topp heller.
Och hellre än att bli irriterad och arg på honom när det här händer, så ska jag lära honom vad jag istället vill att han ska göra.

Så idag ska jag vänja F vid haltin så att jag kan träna honom med den nu under hösten.
De följande dagarna kommer han bara att ha den på sig. Han kommer att ha den både ute och inne, men jag kommer inte att koppla på kopplet utan kopplet kommer vara i selen som vanligt.

han är inte helt nöjd med den här situationen som ni kan se nedan.

Man ser knappt haltin för all päls, med den går över nosen
och sen runt i nacken precis där brunt möter vitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar