En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

onsdag 8 september 2010

Enskild valpkurs

För att motivera mig själv lite har jag tagit mig tid till en enskild träning. Kurser i all ära men att hjälpa en ägare eller familj med en hund ger något extra. Så igår hade jag första passet med en 5 månaders valp och hans husse. En enskild klicker-valpkurs. Valpen är en blandning mellan golden och border collie, över 75 % golden men mer border collie i än vad husse egentligen inser tror jag. I alla fall sånt som märks (syns och hörs).

Vi hade iaf klickerintroduktion och det var riktigt roligt. Det som är roligt med klicker är att ägarna snabbt inser hur fort det går att lära hunden saker. De kallar hunden smart och lydig och ustrålar glädje och engagemang. Hunden tackar och tar emot och träningen går så mycket bättre helt plötsligt.
Det svåraste är att få en hundägare att inse att 1 klick = 1 belöning och att man aldrig får klicka utan att belöna. När hunden börar göra framsteg ska man minska antalet klick istället för att sluta belöna för klicken. Annars blir det lite som Vargen kommer, vargen kommer!

Det dröjde inte länge för valpen att bli mentalt utmattad, men emd klickern orkar hunden någon minut extra så vi lyckades gå igenom det vi behövde. Valpen lärde sig inte mer än att "ett klick är bra, ett klick vill jag ha", men husse fick lyckas och det kommer gå jättebra på hemmaplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar