En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

söndag 31 oktober 2010

Det är lätt att skylla på hundkursen

En Söndag kl. 13:00
Okänd kvinna: ”Hallå! Ja, nu har vi störts flera söndagar av hundskall klockan kvart i tio på morgonen. Och jag har inget emot hundar va, men kvart i tio en söndag, ja du förstår själv. Har ni tillstånd av --- att vara här?”
Jag: ”Ja och av polisen också.”
Okända kvinnan: ”Ja, ja för det där är ju allmänning men det här är ju --- (bolagsnamn).
Jag: ”Ja, jag vet det och på förmiddagarna försöker jag hålla mig så långt ner mot skogen som möjligt.”

I den här kvinnans påståenden finns två fel, eller snarare två överdrifter. För det första så höll jag första kursen på den platsen så sent som söndagen innan, så ingen kan ha störts mer än två söndagar i rad inklusive denna. För det andra så har jag ingen kurs som ligger så att hon kan ha störts av hundskall redan kvart i tio, eftersom att första kursen startar kl. 10 och första hunden kommer så sent som fem i och på sin höjd gnäller igenkännande mot de andra hundarna.
Men det bortser vi ifrån och går till det här mer tillstånd…

När man håller till i närheten av ett bostadsområde så är det oerhört viktigt att man ser till att ha tillstånd för sin verksamhet. Tillstånd skaffar man hos polisen om det gäller allmänning medan man om det handlar om inom ett bostadsområde måste se till att ha tillåtelse av det bostadsbolaget som äger marken: oavsett om det är HSB, Newsec, Svenska bostäder eller någon annan. (Jag rekommenderar inte att hålla kurs inom en samfällighetsförening utan att t.ex. ha ställt till med fest för alla boende innan och fått alla med sig. Och sen ska sånt upp på dagordningen på mötena och ja, det kan ta hur lång tid som helst att få tillåtelse.)

I bostadsområden, eller i anslutning till, så är det sällan problem att få tillstånd men det är viktigt att man har det så att man inte råkar bli beskylld för lite av varje.
När man ansöker om tillstånd anger man platsen och dagar och tider det rör sig om. Och det kanske låter som att man då lätt blir bortkörd från platsen kl. 15:01 om man bara angivit att kursen håller på till kl. 15. Men så är det sällan. Istället är det positivt med att behöva ange tider: man har papper på att man är där vissa tider, så om någon skyller på hundskall tidigt på morgonen så vet jag som instruktör att det är inte vi, för mina kurser börjar senare och det har jag papper på.
Det är t.ex. helt lönlöst att skylla något på mig som sker lördagar eftersom att det är min lediga dag.

Men visst är det lätt att skylla på hundkursen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar