En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

söndag 17 oktober 2010

Man har inte alltid så tur vid hundmötesträning

Idag hade jag en enskild träning inbokad. Jag satt mest men ändå så fick jag ont i knät efteråt. Det var en hund som vi tränar skvallerträning med för att få honom att inte hetsa upp sig och råskälla vid hundmöten.

Att skälla är ju ett av hundars bästa sätt att kommunicera, tycker de, speciellt när de är i koppel och har begränsade möjligheter att uttrycka sig med kroppsspråk och andra subtila signaler.

Fram till det här passet skulle teamet (hund+förare) träna på skvaller i koppel på annat som inte stör så mycket för att få grepp om tekniken. Idag införde vi skvaller på andra hundar. Min mor gick förbi med Brown ett par gånger innan vi flyttade oss till en annan plats där det alltid brukar gå många hundar förbi. Brukar - men inte idag! Inte en enda hund gick förbi.
Så vi flyttade på oss till en korsning. Här kom det en hund, trodde vi. När mötet redan var ett faktum dök en till hund upp runt hörnet, okopplad, och sprang rakt fram och hälsade. Inte speciellt lyckat.
Så idag blev det inte mycket träning av tyvärr men matten fick i a f öva mot Brown och lyckas en gång så att hon vet hur hon ska göra hemma till nästa pass. På nästa pass blir det först att öva mot Lady och sen tar vi oss med bil till en annan plats om inga hundar vill möta oss här på min hemmaplan.

Så kan det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar