En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

onsdag 18 augusti 2010

Myt nr 4

I våras var jag på seminarium i Kerstin Malms regi. Föreläsare var Freddy Worm Christiansen. Han har skrivit en bok som heter HUNDARS och VARGARS BETEENDE. Han tar bl.a. upp olika myter om hunduppfostran och vad de [inte] har för grund i vargars beteenden gentemot varandra i flock.
Jag har nu kommit till s. 86 och myten ”Stämmer det att – rangordningen i en varg- eller hundflock bygger på aggressiv dominans uppifrån?”
Naturligtvis så dementerar han att den spridda uppfattningen bland hundägare att detta är ett faktum gör att det är så vi ska förhålla oss till våra hundar… Men! Han dementerar inte helt att vargar faktiskt beter sig så i en flock. Bl.a. så tar han upp något som han kallar ”PINNING”, eller att ”nåla fast”. Det är när en varg ”med högre rang” blir irriterad på en med längre rang eller tycker att nu räcker det, t.ex. vid överdrivet hälsande. Då menar han att den ena vargen trycker ner den andra över nacken eller nosryggen: milt men än dock!
Nu undrar jag, är det så att något gått förlorat i översättningen från danskan? Är det något i texten jag inte förstår? Eller beter sig verkligen vargarna så här mot varandra?
Jag är en modern, mjuk, hundtränare, och föraktar allt vad rangordning heter. Jag har haft ett öppet sinne när jag läst denna bok och kunnat ta till mig det mesta. Men det här?

Är det helt enkelt så att jag bör kritisera mitt eget tankesätt? Är det så att jag själv är så mjuk att jag därför inte vill se och förstå att det faktiskt kan gå till så där i en vargflock?

Direkt när jag hade läst detta stycke så skickade jag ett sms till min vän och kollega Emma Leader. Hon var också på seminariet och köpte också boken. Jag sa åt henne att höra av sig så fort hon kommit till myt 4, detta måste diskuteras!

1 kommentar:

  1. Bland mina daghundar så gör ibland Z något liknande på F. Men till skillnad från Freddy så anser jag inte att det har med rang att göra. Z är vuxen och gör så när F blir lite för unghundsvild. Då ger han sig in i leken och lugnar F genom att "nagga" honom i nacken.
    Men även under lek utan att den ena är för vild kan Z nagga i nacken, något som jag kopplar till hans behov av att "döda bytet" som en gång i tiden för den rasen var bl.a. råttor.
    han har nämligen samma beteende gentemot leksaker.

    SvaraRadera