En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

onsdag 18 augusti 2010

Skogspromenad

Idag var jag och grabbarna grus på lössprings-promenad i skogarna här omkring. Bilden är tagen när vi är på en "hästäng" mellan kvarntäppan och en annan hästgård som jag inte har en aning om vad den heter. Det är ingens privata äng utan här går mest hästfolk mellan gårdarna med hästarna och det verkar även vara en del av någon form av motionsrunda. De tider vi är ute är det dock sällan hästfolk ute.
När man väljer att gå ut på en långpromenad av den här typen så faller det sig naturligt att man lägger det mesta krutet på inkallningsträning. J var mig bokstavligen hack-i-hälinen hela promenaden och var också hur duktig som helst att komma när jag ropade. F flängde som väntat lite fram och tillbaka men även han var superduktig på att komma. Och Z, ja, det finns ju anledningar till varför jag måste ha honom i 25 m-lina, ett starkt jaktintresse är bara en av de...
På bilden är det Z i täten, J i mitten och F närmast.

När jag tränar inkallning såhär med hundarna så har jag ett helt annat inkallningsord än vad deras mattar och hussar använder. Och jag tänker inte avslöja det här. Det inkallningsordet betyder alltid något kul eller gott och sen har jag massor av ströord som också betyder att jag vill att de kommer in. Jag testade visselpipa i våras, men B (ej närvarande ännu) och F reagerade inte alls positivt på det höga ljudet.
Men oftare än inkallning så använder jag signaler för "Häråt", "Däråt", "Nu går vi", "Stanna" och "Vänta".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar