En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

tisdag 17 augusti 2010

Valpsnack

Ja, de allra flesta vet ju att jag funderar över rasval och så inför nästa hundköp.
Jag har ju lady nu, hon är 14 år. Sen hon var elva ungefär har jag sagt "ingen valp nu, lady skulle aldrig orka med det". Efter ett otal valpkurser som hon gladeligen följt med på så har jag insett att hon älskar valpar och är jättebra med valpar, men hon skulle fortfarande aldrig orka med någon 24-7.

Det finns många raser jag kan tänka mig, men ett fåtal som faktiskt finns under övervägande inför just det här valpköpet.
Silken windhound är en "ny ras" som jag föll för, men avelsbasen är på tok för liten för att jag ska kunna räkna med att få en valp. Speciellt med tanke på att jag inte överhuvudtaget tänker föda upp.
En annan i samma stil är Whippet. Jag är så himla sugen på lure-coursing och whippetrace, men mitt liv ser inte ut så just nu att det är någon bra idé. Kanske om några år. (Jag har "fått lov" av fästmannen att ha två hundar, så en whippet kanske blir hund nr två.)
Kooikerhondje är en ras som jag absout vill ha någon gång. Tyvärr så finns det ju dock 5 uppfödare i sverige, och den som jag haft kontakt med verkar inte alls seriös. Hon hör bara av sig när hon fått valpar en verkar inte intresserad av någon mer hållbar relation. Om jag får riktig kooikerfeber någon gång kanske jag importerar från finland, de verkar ha bra hundar efter vad jag hört. Men vi får se.
Så vad finns det kvar?
Vill jag ha en Lady till? Där är svaret lite tvekande. Jag kan tänka mig en ny wheaten i framtiden, men jag vill prova en annan ras först. En som jag valt ut helt på egen hand. Wheaten var ju min fars val.

Dvärgschnauzer är en mysig ras, jag har inte träffat en enda som inte gått rakt in och tagit en plats i mitt hjärta.
Men det lutar ändå till 85% åt en dansk/svensk gårdshund. Jag har haft så underbara representanter av den rasen på mina kurser, och jag verkligen älskar deras utseende. De är aktiva men inte jakthundar, bra storlek och underbart lynne (om man vet hur man ska hantera ev. osäkerhet).

Men vi får se, det är ju inte imorn jag måste bestämma mig.

En annan ras jag funderat lite på är sheltie, men de har så jäkla mycket hår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar