En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

tisdag 17 augusti 2010

"Bakom" inför vintern

På förmiddagens långa promenad (jag går alltid ut 1½-2 timmar med daghundarna på f.m.) passade jag på att träna hundarna att gå bakom. Jag började med det i vintras när jag insåg att det var lagom kul med fyra hundar som gick i sin takt när jag försökte gå försiktigt över isgator.
Så nu tänkte jag att nu ska jag --- börja tidigt. Jag vet att det bara är augusti, men vips är det sent i oktober och första snön faller och slaskar och sen fryser, då kommer jag vara glad över att hundarna är så duktiga på att gå bakom.
Och de var faktiskt riktigt duktiga på att gå bakom idag, så jag la krutet på vad jag vill att de ska göra efter att de har gått bakom. F är ju lite flängigare lagd så han vill ju gärna bara rusa framåt i ett riktigt "wohoo!" när jag har gett frisignalen. Så nu arbetade jag alltså på att ha ett steg till innan frisignalen, något för att lugna ner just F så att han inte flyger fram.

Bakom är en övning som jag även har med på Unghundskurser, för vilka riskerar att dra omkull sina mattar och hussar i vinter om inte unghundarna?

Eftersom att det fortfarande är återinskolning efter sommaren så gäller det att vara alert hela tiden på andra beteenden som man vill ta itu med. promenadlydnad över lag är något att arbeta med. När även B har kommit tillbaka nästa vecka kommer det att bli lite lugnare igen. Just nu verkar hundarna vara kvar på semester viss dagar, även jag kan jag tillägga... :)

Daghundar sync-tränar jag. Jag gör samma saker med alla och belönar för samma beteenden. Det är lättast så när man inte alltid har samma hundar heller. Ibland är det bara Z o F och ibland, som idag, är även J här. Och idag har jag ju Lady här också. Hon ska vara med mig idag och imorgon, sen får hon paus från daghundarna på torsdag innan hon kommer igen på torsdag kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar