En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

onsdag 22 september 2010

Att styra vakten hos chihuahuan

Det kanske låter löjligt och inte alls värt besväret. Många kanske tycker att man helt enkelt ska säga åt hunden att sluta skälla.
Men vad får vi då? Jo vi får en hund som fortfarande vaktar men som inte tillåts få utlopp för detta genom att skälla. Hunden riskerar då att bli frustrerad och söker sen en annan kanal att få utlopp för detta.

Jag vill inte ha en chihuahua som skäller varje gång någon kommer eller går. Jag tar emot daghundar varje morgon kl sju och vill inte väcka alla grannar. Så hur gör jag då?

För "vardagsskällandet" som utlöses när grannar kommer och går, eller när målarna (ja det renoveras här just nu) bryter loss fasad och byter ut, så har jag en skallbrytande signal som jag har belönat så att den nu bryter allas skall och alla kommer till mig för att skvallra och få belöning i någon form.

Men det här med morgnarna... Jag ser till att vara hos Brown (som chihuahuan heter) när folk kommer så att jag kan belöna hans första skall, sedan avleder jag honom medan jag välkomnar hunden som kommer genom att klicka när han är tyst och belöna med godis.
Jag har nu gjort detta i två dagar och det långsiktiga målet är att han ska skälla en gång och sedan vända sig till mig. I början får jag vara snabb som sjutton med belönandet, men jag vet att det kommer att gå. Och det gäller att snabbt avancera så att hunden inte börjar kräva avledning utan faktiskt får utrymme att erbjuda tystnad efter första skallet.

Tålamod är en viktig egenskap hos en hundägare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar