En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

torsdag 7 oktober 2010

Luktdiskriminering steg 2

Ja idag fortsatte jag med träningen av Zack. Han gillar träningen men är så himla entusiastisk att det lätt blir fel, från min sida naturligtvis.

Steg 2 var ju:
att frysa med nosen i flera sekunder på post it-lappen i min hand
och där är vi nog fortfarande.

Jag försökte nämligen med steg 3:
att frysa med nosen i flera sekunder på post it-lappen på golvet
men jag måste nog lägga till ett steg därimellan, nämligen att "endast frysa nosen" för som det ser ut nu så tar han tag i lappen eller sätter tassen på innan han sätter nosen på, eller istället för. De gånger hans nos hamnar på lappen så fryser han den, men ofta så blir det tass eller tänder istället.

Så min trea kommer nog se ut såhär:

3, att endast klicka för att nosen är fryst på lappen och arbeta i kortare pass, t.ex. om 5 försök istället för tio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar