En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

torsdag 14 oktober 2010

Skvallerträning med Brown, I

Jag är fortfarande hundvakt åt den lilla söta chihuahuan Brown och han behöver ju sin dagliga motion. Den fysiska hjälper min fästman till med och även hans mamma och i helgen kommer min snälla mamma till undsättning.

Men den mentala. Eftersom att denna lilla hund själv har hög risk för just patella luxationer så är hopp och tricks inte riktigt hans område. Han vill, tro mig, men jag vill inte riskera något med någon annans hund.
Och med tanke på det och min nuvarande situation så jag tänkte faktiskt göra något jag kan göra sittandes till en början: Skvallerträning.

Första steget är att förknippa belöning hos mig med ett ljud. Klickern är ju bra, men jag tror faktiskt jag ska använda mig av en pipmus...

När jag gjort det så går jag ut och sätter mig på en bänk och låter hunden skvallra på allt som går förbi. Målet är svarta hundar eftersom att de får honom att gå i taket med en gång. Men vi börjar på lite lägre nivå som cyklar, barn och människor som passerar.

Wich us luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar