En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

onsdag 20 april 2011

Cykla med halti?

Personligen använder jag inte ens en springer när jag cyklar med Lady (vilket jag inte gör nu när hon är 15 år, men jag gjorde fram till förra sommaren) eftersom att jag inte litar på mig själv när jag använder en sån. Jag vill ha full koll på min hund när hon springer bredvid cykeln och med ett hjälpmedel som en springer så lämnar man över ansvaret och riskerar att både stressa och skada hunden. Jag använder ett vanligt koppel och sele. Sele istället för koppel anser jag är bäst eftersom att om hunden skulle svänga eller jag ramla så riskerar inte hunden att skada sin hals eller nacke.

Igår när jag cyklade (utan hund) såg jag en kvinna som cyklade med sin Schäfer och schäfern hade enbart halti och koppel. Det positiva var att matten höll i kopplet, jag har nämligen vid tidigare tillfällen sett hundar i halti med springer.
När man använder halti över huvud taget så ska man ju använda halsband eller sele också och dra kopplet genom ringen så att man får en säkring och inte riskerar att bryta nacken på hunden (eller ge den en whiplash-skada) om hunden skulle göra ett utfall mot t.ex. en katt eller en annan hund. Men oavsett hur haltin sitter så ska man absolut inte använda den när man cyklar. Vad tror ni händer med hundens hals och nacke om matte skulle ramla med cykeln av någon anledning, oavsett om det beror på henne själv eller hunden?
Visst kan springandet när man cyklar trigga hundens jaktinstinkt så att hunden vill jaga både det ena och det andra. Men om man vill ha kontroll över hundens huvud när man cyklar anser jag att man ska vänja hunden vid att ha en munkorg istället (tänk Greyhound racing så förstår ni vad jag menar).

Jag är så trött på folk som använder halti/nosgrimma på fel sätt och i helt fel situationer, vare sig det beror på lathet eller okunskap. Fråga någon om råd som vet!
Och ja, jag menar faktiskt att inte alla som arbetar på djuraffärer eller stora zoobutiker har en aning om vad produkterna de säljer ska användas till eller hur de ska användas. Många som arbetar på zoobutiker har helt andra intressen och specialområden än just hund, kom ihåg det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar