En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

söndag 29 augusti 2010

"Den roligaste kursen jag hållt"

Det verkar nästan som om varenda kurs den här hösten kommer hamna i kategorin "den roligaste kursen jag någonsin hållt".

Valpkursen som hade sitt andra pass av sju i förmiddags har elva valpar indelade på två grupper. Den är rolig eftersom att det är kul att få träffa så många olika raser på en och samma gång, och olika hundägare. För olika är de verkligen.
Hundspråket på den kursen har överstigit alla mina förväntningar. För min egen del är det oerhört utmanande att sätta ihop bra lekgrupper. Sen vet jag inte om det är så att jag är alldeles lagom tydlig eller om jag inte ännu har lyckats få valpägarna att inse hur viktigt det här med språket faktiskt är. Det de får uppleva på den här kursen har efterfrågats av tidigare kursdeltagare.
När det gäller teorin, som båda grupperna har tillsammans, så hade jag hoppats att många raser och många olika människor skulle bidra till en livligare diskussion. Men nej, det är knäpptyst... Det ska bli intressant att se om det släpper allteftersom eller om så här många deltagare är för många på teorin. Isf får jag helt enkelt se till att om jag får en stor grupp igen någon gång; att jag bara har de gemensamt på just hundspåket.
Något som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av på valpkursen är frågetid för den första gruppen... eftersom att de skickas iväg mitt i passet nästan (när grupp b ska ha praktiska övningar) så får de aldrig tid att fråga. Naturligtvis hänger det lite på de att öppna munnen och fråga när chansen finns, men det känns ändå som om jag skulle behöva ge mer uppenbar tid för detta. Nästa dubbelgrupp (om det blir någon) får jag helt enkelt dubbla den enskilda tiden för och bara ha hundspråk i en halvtimme tillsammans. Då kommer det förmodligen bli fler som vågar ställa frågor under teorin.

Nu till rubriken... Jag skrev något liknande efter första passet på Den positiva relationen, oc nu är det Skogsaglityn det handlar om. Nämligen Nivå 2. Jag har kört nivå ett så många gånge nu att jag nästan börjar undra m det märks på mig att jag nästan gör det per automatik. Nej så illa är det inte, men det är inte utmanande längre. I nivå två har jag avancerat alla hinder och blandat in lite targeting för att lära hundägarna att föra sina hundar när de är en bit ifrån. Det är riktigt kul! Jag kommer att uppdatera kursbloggen med det första passet nu i veckan och det kan man sen läsa om under Etiketten Kursblogg eller Skogsagility. Vilket som går bra att klicka på för att få se lite bilder bl.a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar