En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

tisdag 16 november 2010

Från sjukgymnast till gym del 1

Sjukgymnastik är bra, det är det. Och framför allt på Haninge Fysio center är dom riktigt duktiga. På onsdag har jag mitt sista pass med sjukgymnasten som jag hittills har träffat 9 gånger. Igår fick jag ett träningsschema, som jag sen ska träna efter 3 ggr/v (+ hemmaövningar varje dag) för att bygga upp knät igen. Just igår gick inte träningen sådär strålande eftersom att jag hade råkat ut för ett litet bakslag (det låter bättre än återfall), men jag kunde göra alla övningar mer eller mindre. Imorgon ska vi se så att jag verkligen är redo att träna på egen hand, så det ser jag fram emot.

Men när jag sen ska träna på egen hand så har jag valt att inte gå kvar på Haninge fysio center. Och det har inget alls att göra med just det stället, inte direkt iaf. Utan det är så att jag har tidigare tränat på Nautilus (numera Actic) och deras anläggning här i Haninge på Torvalla sporthall och trivdes väldigt bra där, dels med personalen och dels med lokalerna.
Det som gör att jag väljer att ta mitt träningsschema med mig och träna där istället är att...
  1. För bara 400 kr mer per år får jag även tillgång till simhallen
  2. Lokalen är större och rymligare
  3. Maskinerna är fler, och då menar jag främst av samma typ, det finns t.ex. två roddmaskiner istället för bara en så väntan på en tom maskin blir kortare
  4. Bättre öppettider

Det som talar för Haninge fysio center är att det alltid finns sjukgymnaster där. Och jag kommer ju att gå tillbaka dit regelbundet för att kolla att jag gör framsteg och uppdatera träningsschemat. Men under alla de 3 år som jag tidigare tränade på Torvalla så skadade jag aldrig någonting och slet inte ut något, så det ska nog gå bra.

Det största plusset är naturligtvis att man kan kombinera med simning.

Del 2 av det här inlägget kommer efter jag har varit på Actic på fredag, så får ni veta vad de gjorde för att anpassa mitt träningsschema till deras maskiner och verktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar