En hundinstruktör som bloggar om hundar, hundträning och vardagsliv

måndag 15 november 2010

Nedstämd efter ett telefonsamtal

Jag kan bara hålla med och beklaga...
Jag har under hösten haft en enskild valpkurs. En enskild valpkurs är på ett visst antal pass som vi kommer överens om när de ska äga rum. Denna specifika kurs startade när jag endast hade tisdagskvällar till förfogande och då valde ägaren att ta det som fanns. Och vi kom således överens om att det fick bli tisdagskvällar. Denna enskilda kurs har råkat ut för nästan alla dröjsmål som finns: jag blev sjuk, ägaren blev sju, jag skadade mig och regnet har öst ner. Detta har inneburit att en kurs som skulle ta lite under 2 månader om vi setts en gång i veckan har tagit hela hösten och ännu inte är klar, vilket absolut är beklagligt.
Ägaren vill sen inte kännas vid att jag faktiskt erbjudit dels att byta dag när regnet en gång öste ner och även att jag kunde komma hem till honom och träna inomhus istället för att mötas utomhus varje gång.
Sen har jag dessutom haft problem med att få fram mail med övningar och teori till denna ägare. Och tydligen har inte sms heller kommit fram som de ska vilket har lett till många missförstånd.

Idag ringde denne ägare och var nästintill ursinnig över att allt har tagit sån tid och att han inte har fått papper som han skulle fått för två veckor sen. Jag blev minst sagt överraskad men kan förstå hur han tänker.
Han betalade för en tjänst som han förväntade sig skulle ske varje tisdag i x antal veckor och sen vara klart.
Jag medgav att jag hade skött det ganska dåligt och naturligtvis kunde skickat papper per post när mailen krånglade. Jag kunde bara beklaga att jag inte hade tänkt på det när det hände, och förmodligen så kom jag inte ens på tanken för att för mig är vanlig post snigelpost och skulle inneburit att han fått papprena alldeles för sent. I övrigt kunde jag inte annat än beklaga att så många pass har skjutits på. Han menade på att när jag skadade knät så kunde jag sagt att vi kunde tagit en längre paus och sen tagit igen alla pass när jag visste att det skulle fungera. Men där förklarade jag, eller försökte, att knät bara gjorde så att det blev en två veckors paus mellan två pass och sen har inte knät ställt till det mer efter vad jag kan komma ihåg. Men man kan inte vara överens om allt.

Vad har jag lärt mig av detta då?
Jo...
  • att alltid vara tydlig med att enskilda träningar och kurser inte har fasta datum. Jag tycker att jag är tydlig med det, men fr.o.m. nu så ska jag vara oerhört försiktig med att ens råka antyda att passen kan hållas precis en gång i veckan. Istället ska jag vara extra tydlig med att vi bestämmer passen från gång till gång.
  • att alltid ringa när det blir problem med e-post eller annat som hör till (men jag är dålig på att använda telefonen, jag tycker inte om att ringa främmande människor...)
  • att vara tydlig med att när man köper en kurs så köper man en kurs och betalar för hela, om man sen själv anser att man inte vill gå kvar så kan vi (efter att hundägaren har förklarat för mig varför man valt att avsluta kursen, det kan ju bero på sjukdom eller ändrade arbetstider t.ex.) komma överens om hur hundägaren ska kunna få ut det mesta och bästa av tjänsten - oavsett om man bestämmer att ta passen senare eller göra på något annat sätt.
  • att jag ska se över hur långa de enskilda kurserna är, de kanske helt enkelt är på för många pass för att lyckas hålla hela vägen, å andra sidan är detta den första enskilda kurs som råkat ut för allt detta.
  • att snigelpost är bättre än ingen post.
Nu ska jag sätta mig ner och gå igenom alla kurser och se om det är något jag glömt eller inte hunnit eller missat så att allt är up to date.
Hur nedslagen jag än blev av det här så får jag lära mig av det och sen resa mig upp och göra ett bättre jobb framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar